PENTERA

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
Home Pentera

Pentera

PENTERA   je bila bojna ladja, nekakšna križarka antičnega sveta.  Ime izhaja iz dejstva, da je imela pentera pet vrst vesel na vsaki strani trupa. Veslači so bili razporejeni na dveh ali treh palubah, skupno število vesel je doseglo 250. Dolžina ladje je bila okrog 45 m.  
Kot predvidevajo zgodovinarji so prve pentere izdelali Kartažani v mestu Tir že v 7. ali 8. stoletju pred našim štetjem. Po prevladi Asircev v vzhodnem Sredozemlju, je vodilno mesto Kartažanov in s tem ladjedelništva prevzela Kartagina. Od Feničanov so gradnjo penter prevzeli Grki in za njimi Rimljani. Oboji so pentere uporabljali tudi za druge namene, čeprav je v osnovi ostala bojna ladja, vendar Kartažanov v gradnji penter niso prekosili. 

  Pentera na kartažanskem kovancu iz mesta Sidon

Posadka pentere je štela okoli 300 ljudi, glede na velikost je bila primerna tudi oborožitev. Običajno je ladja imela tudi en ali dva jambora s štirikotnimi jadri, glavna "potisna sila" pa so bila seveda vesla.  Usklajevanje veslanja je bilo zelo zahtevno opravilo, saj bi bila že ob najmanjši napaki enega samega veslača zmeda nepopisna. Zgodovinarji še danes proučujejo in simulirajo tehnike veslanja, ugibajo o pripomočkih in tehnologijah.

rimska pentera  Rimska pentera - pentecotera

Rimljani so pentere uvedli v svojo floto pred prvo punsko vojno, hkrati pa so izpopolnili taktiko boja proti kartažanskim ladjam. O obsegu antičnih bojnih flot priča dejstvo, da so Kartažani samo v času tromesečnega obleganja Kartagine s strani Rimljanov v zadnji punski vojni zgradili več kot 200 penter, torej več kot dve ladji na dan. To jim je omogočila posebej izpopolnjena tehnika gradnje - sestavljanje montažnih elementov, ki so bili tipski, vnaprej pripravljeni in oštevilčeni.

Tehnologija gradnje penter s sredstvi in orodji, ki so bila takrat na voljo je druga velika skrivnost te ladje. Kako so usklajevali armado tesarjev, kovačev in drugih rokodelcev. Kakšna je bila tehnična dokumentacija, kako je funkcionirala logistika? Kako so potekale raziskave materialov, standardizacija elementov gradnje, kako so obravnavali inovacije? Kako so vodili procese in projekte?

Torej sama znana vprašanja. Z odgovori se človeštvo trudi odkar živi v skupnostih.  Očitno so veliko problemov znali rešiti že pred 3.000 leti.